براي نوشيدن وسواس داشته باشيد!


 





 
خيلي از افراد باور دارند که نوشيدني ها،نقش مهمي در افزايش و کاهش وزن دارند. شما چه فکر مي کنيد ؟
اکثر افراد به آنچه که مي خورند توجه دارند، اما کمتر وسواسي براي آن چه که مي نوشند دارند! اين يک اشتباه بزرگ باورنکردني است. اما بدنيست بدانيد که ،يک پنجم کالري روزانه از طريق همين نوشيدني ها به بدن مي رسد! انتخاب نوشيدني مناسب نه تنها در تنظيم و کنترل متابوليسم بدن کمک مي کند، بلکه اشتهاي ولع ناپذير شما را هم از بين مي برد و ميزان کالري بدن را کاهش مي دهد.

آبميوه
 

آبميوه ها و نوشيدني ها حاوي سودا، کالري بسياري دارند . زيرا حاوي قند بسياري اند اما سرشار از انواع ويتامين و مواد غذايي مفيد براي حفظ سلامت بدن نيز هستند . ويتامين ها و آنتي اکسدان ها را بدون قند و کالري مي خواهيد ؟!بهترين راه حل و نکته قابل توجه و مهم اين است که بايد حتما ابتدا سراغ آبميوه هايي برويد که 100درصد طبيعي باشد .از مصرف نوشيدني هاي حاوي انواع افزودني ها ،جداً بپرهيزيد . شما مي توانيد کمي آبميوه طبيعي را به يک ليوان آب اضافه و سپس نوش جان کنيد تا کالري آن را به حداقل برسانيد

انواع شيک ها
 

شايد در نگاه اول، شيک ها بمب کالري و انرژي محسوب شوند اما با کمي دقت و وسواس، مي توانيد يک شيک رژيمي تهيه کنيد. کافي است از ميوه هاي کم کالري و شير کم چرب استفاده کنيد. شيک هاي خانگي بهترين نوع آن است ؛زيرا شيک هاي آماده حاوي بستني ،عسل و...است که کالري زيادي دارد.

آب
 

جايگزين کردن آب به جاي نوشيدني هاي حاوي کربنات ،روزانه مي تواند به طرز چشم گيري در کاهش ميزان کالري موثر باشد. جالب است بدانيد که فوايد مصرف آب به اينجا ختم نمي شود . نوشيدن 2ليوان آب قبل از هر وعده غذا، باعث مي شود شما خيلي احساس گرسنگي نکنيد و اشتهايتان کم شود. همچنين، تحقيقات اخير در اين زمينه نشان مي دهد که نوشيدن آب به ميزان کافي تاثير مثبتي در متابوليسم بدن دارد.

نوشيدني هاي انرژي زا
 

نوشيدني هاي انرژي زا همانند انواع گاز دار و حاوي سودا، اغلب حاوي افزودني هاي قوي هستند.
برخي باور دارند که ميزان ويتامين و املاح معدني موجود در اين نوشيدني ها بسيار چشم گير است و مصرف آنها باعث تامين مواد لازم بدن مي شود، اما اين مواد را مي توان به راحتي در انواع ميوه ها و سبزيجات تازه ،فراوان يافت!
افرادي که تصميم جدي بر کاهش وزن گرفته اند بهتر است از مصرف اين نوشيدني ها خودداري کنند.

آب سبزيجات
 

آب سبزيجات نيز به اندازه آبميوه و حتي کمتر، در حفظ سلامت بدن و همچنين ،کاهش وزن کمک مي کند. تفاوت اساسي آب سبزيجات و آب ميوه در اين است که آب سبزيجات ،نسبت به آبميوه کالري خيلي کمتري دارد. به بيان ديگر،کالري موجود در يک ليوان آب گوجه فرنگي نصف آب پرتقال است. لازم به ذکر است که آب سبزيجات حاوي پالپ ميوه، به خاطر داشتن فيبر بالا ،اشتهاي فرد را کاهش مي دهد.

نوشيدني هاي حاوي سودا
 

هر بار که بطري حاوي سودا را باز مي کنيد ،با مصرف صدها کالري، بدن خود را تهديد مي کنيد! طبق تحقيقي که در يکي از مراکز علمي انگلستان صورت گرفت، آمار نشان مي دهد:گروه نوشيدني هاي حاوي کربنات ،يکي از بزرگ ترين منابع کالري است.
مصرف نوشيدني هاي رژيمي به جاي اين دسته از رايج ترين روش ها ،براي کاهش ميزان کالري بدن است.

شير کم چرب
 

مصرف مواد غذايي حاوي کلسيم ،قطعا در حفظ سلامت بدن بي نظير عمل مي کند، اما کلسيم باعث کاهش وزن نمي شود! برخي تحقيقات ،حاکي از آن بوده که ممکن است مصرف کلسيم باعث بيشتر سوختن چربي شود. اما شواهد ضعيفي براي اثبات اين مسأله وجود دارد. از طرف ديگر ،محروم کردن بدن از کلسيم ،باعث افزايش رشد و توليد سلول ها ي چربي مي شود . بهترين راه حل دراين زمينه ،استفاده از محصولات لبني کم چرب به خصوص «شير کم چرب»است.

قهوه غليظ
 

هنگامي که احساس مي کنيد بدنتان به کافئين نياز دارد قهوه در مقايسه با نوشيدني هاي حاوي سودا و انرژي زا ،بهترين پيشنهاد است . قهوه غليظ و سنگين هم فاقد کالري و سرشار از انواع آنتي اکسيدان هاست . تحقيقات نشان مي دهد که مصرف روزانه حدود 3تا 4فنجان قهوه خطر ابتلا به ديابت نوع دوم و همچنين انواع سرطان ها را به ميزان زيادي مي کاهد.

چاي سبز
 

چاي سبز از ديگر انتخاب هاي ايده آل و بهينه ،براي تامين کافئين بدن است . چاي سبز نه تنها فاقد کالري است بلکه تحقيقات نشان مي دهد که عصاره آن از طريق عمل فيتوکميکال ،باعث کاهش وزن و ترکيبات موجود در اين نوشيدني گياهي،باعث سوختن کالري و آب شدن چربي ها مي شود
از آن جايي که تاثير اين نوشيدني خيلي چشمگير نيست ،بهتر است براي دستيابي به نتيجه ايده آل تر،روزانه 2بار اين نوشيدني را مصرف کنيد.

نسکافه
 

هنگامي که قهوه با افزودني هايي مانند شکر، شير و در بسياري از موارد ،اندکي خامه مصرف مي شود ،از يک دوست دلسوز که به کاهش وزن کمک مي کند به دشمني سرسخت تبديل مي شود! باورکردني است ،اما يک فنجان نسکافه يا کاپوچينوتا 570واحد کالري دارد. اگر دوست نداريد قهوه را غليظ و تلخ مصرف کنيد ،بهتر است شير کم چرب و شيرين کننده هاي مصنوعي به آن اضافه کنيد.
منبع:نشريه زندگي ايده آل شماره 47